תיכון רבין במסע ישראלי משמעותי

בשנים האחרונות יציאה למסע ישראלי בתיכון רבין הפכה למסורת בקרב תלמידי החטיבה העליונה. מסע ישראלי נועד לחזק את זהותו האישית, היהודית והציונית של התלמיד ולחברו לעצמו ולמעגלים שונים בחברה ובקהילה, לעמו, לארצו ולמדינת ישראל.

המסע הישראלי – מהווה את שיאו של התהליך החינוכי-ערכי שהחל לפני כחודש במפגש עם ההורים, ועם צוות ההדרכה של המסע.המסע התחיל ב02:00 לפנות בוקר יום שני ,כשכל תלמידי שכבת יא' ויב' וצוות המחנכים,מנהלת בית הספר,רכזי השכבות מחנכים ומורים מקצועיים,מלאי התרגשות ממה שעתיד לקרות.התרגשות מהידיעה שהם יוצאים למסע נודד,להתמזג עם הטבע בתנאי שדה ולעיתים בניתוק מאורבאניות וטכנולוגיה.

טקס הפתיחה היה בכרמל והוא כלל התייחסות לאסון הכרמל. החלק הראשון של המסע עסק ב"אני עצמי" בו התלמידים קיבלו זמן להתבודד בנוף הכרמל מה שאפשר לכל אחד להיפתח אל עצמו, לברר, לבחון ולהתמודד עם נושאים הנוגעים במציאות חייו ועם שאלות כגון: מי אני? מהן סגולותיי? מהן מגבלותיי? מהן שאיפותיי בחיים? במה אני עסוק ביומיום? האם עיסוקיי היומיומיים מקדמים אותי למימוש עצמי? ועוד.החלק השני עסק במעגל "אני והקבוצה" תוך כדי מסלול קצר בטבע ומשחקי O.D.T(לפעול ולחשוב מחוץ לקופסה) .למחרת בבוקר כל קבוצה יצאה להתנדב במקומות שונים בעיר חדרה כמו:מפעל מוגן לנפגעי נפש, בית קשישים, מרכז לאנשים עם צרכים מיוחדים ועוד. כשכל תלמיד לובש בגאווה את החולצה הכחולה של המסע.המעורבות החברתית בעיר חדרה כללה משחקים חברתיים בעיר על מנת להכיר מקרוב יותר את קהילת המקום.

משם המסע המשיך לנדוד לעבר המעגל השלישי "המעגל הלאומי"(התלמיד ביחס לעם-ישראל, לארץ-ישראל ולמדינת ישראל)שהחל בערב במרכז שפירא,בהרי ירושלים. למחרת בבוקר הקבוצה יצאה להר הרצל לטקס בסימן זיכרון וגבורה וביקור בכותל המערבי.בלילה לנו בקיבוץ נתיב הל"ה אחרי שקיימו פעילות ארץ ישראלית הומוריסטית. הבוקר שלמחרת הקבוצה יצאה לתל עזקה,העשיר במורשת יהודית, שם קישרו התלמידים את הכתובים בתנ"ך למקום עצמו.
מתל עזקה המסע המשיך למוזיאון החימוש בלטרון אשר היווה נקודה לשיח אודות המלחמות והעליות השונות לארץ ישראל.אחת המשימות בלטרון הייתה להתקשר לאחת הסבתות של התלמידים ולשתף אותה בחוויה. הסבתא העבירה מסר לנכדתה :"אין לנו ארץ אחרת למרות ויחד עם כל המלחמות".

את השבת בילו התלמידים והצוות באכסניית נורדיה שבשרון, וקיבלו השבת בשירה והדלקת נרות.קבוצה של תלמידים בחרה לקיים תפילה מסורתית של ערבית לשבת בהובלתם וניהולם,וקבוצה אחרת בחרה לקיים קבלת שבת אלטרנטיבית מלווה בשירים וסיפורי שבת אישיים.לאחר מכן כולם התכנסו לקידוש, שירה וארוחת שישי.ערב באווירה רוחנית מלאה בנועם וכבוד הדדי.לאחר הארוחה באופן ספונטני התכנסו הצוות ותלמידי שכבת יא' ויב' למעגל שירה בליווי גיטרה.ערב שהסתיים באווירה קסומה של ביחד.ערב בו התלמידים ברכו וחיבקו אחד את השני באהבה גדולה.בשבת עסקו בפרשת השבוע והקשר לחיים היום ואת המסע סיימו בטקס הבדלה ובמעגל פרידה מרגש ביותר.

הצוות חזר בתחושת סיפוק אדירה,גאה בקבוצת תלמידים חזקה,מגובשת,פתוחה ואוהבת מוקיר על חוויות והתנסויות המזמנות עיסוק בערכים של נתינה,כבוד,סבלנות, סובלנות, אהבת הארץ ואהבת חינם.

התלמידים חזרו בתחושה שזו הייתה חוויה יוצאת דופן ובליתי נשכחת,שתיחרט בזיכרון וידובר עליה עוד רבות.

התלמיד עמית יפרח מציין "אמליץ לכל חבריי לצאת למסע ,המסע שינה אותי בגישה לחיים שלי,לדעת לאהוב יותר ולהעריך יותר את מה שיש לי,חזרתי עם יותר אהבת הארץ והערכה"
בר יחזקל מספרת: "המסע לימד אותי שקיימות מגוון דעות ופרשנויות לנושאים שונים ושכל אחד תופס את המציאות מעט שונה ורק אם נכיר את כל קשת האפשרויות נוכל להבין מה נכון בשבילנו.למדתי לעשות הפרדה בין העיקר לטפל,להבין שכל רגע נועד כדי שנמצה אותו עד תום".

רון לוגסי מסכם:"מהמסע חזרתי עם תחושת סיפוק עצומה,נהנתי,התחשלתי,הבעתי את עצמי ובעיקר ניתנה לי ההזדמנות להתנתק מהנושאים שבדרך כלל עובדתיים ושטחיים שבהם אנו עסוקים ביום יום למען הארת הנושאים הבאמת חשובים שבחיים, כמו זהות עצמית וזהות העם בכלל. חזרתי עם תובנות רבות ועמוקות, הרחבתי את הידע שלי והכי חשוב נחשפתי להמון פרספקטיבות מעניינות ורעיונות חדשניים. לאחר המסע אני אדם אופטימי יותר, חברותי יותר ובעיקר מעריך הרבה יותר".