פסי ההאטה שגומרים לכם את המכונית

פַּס הֶאָטָה (בַּמְפֶּר) הוא אמצעי המיועד להפחית את מהירות הנסיעה של כלי רכב בכבישים ובכך להפחית ולמנוע תאונות דרכים. צורתם של פסי האטה היא לרוב מעוגלת או אליפטית, והם פרוסים לרוחבו של הכביש.  כאלה פוזרו ברחבי העיר , לא מעט,  בתקווה שהנהגים כדי לשמור על המכונית שלהם ייסעו לאט יותר. עד כאן צל"ש לעירייה.

אז איפה הבעיה? בגלל ההתראה, השילוט, הסימון הבולט שאיננו. לפסי האטה אמור להיות שלט מתריע, כזה שמזהיר את הנהג שיש במפרים ואם הוא ממש רוצה לשמור על בולמי הזעזועים של המכונית שלו שיוריד מהירות,  ואם  לא שלט אז צביעה בולטת מאוד של הבמפר שניתן לראות אותה ממרחק מספיק.  ניתן לקראות במפרים שחץ צהוב בולט צבוע על צידם בכיוון הנסיעה.

למה דרושה אזהרה והתרעה? בגלל מחקר שמתפרסם המעלה מחדש את היעילות המוטלת בספק של פסי האטה. "מעבר על פס האטה הוא מפגש אלים מאוד למכונית. גם במהירות איטית, הזעזוע שעובר דרך המרכב לישבן שלנו, הוא רק שורת הסיכום של הזעזוע שעוברים שלל המפרקים, המיסבים, הבולמים, הזרועות, הגומיות ועוד. פס האטה אחד ועוד אחד ועוד אחד, כך במשך שנים – ואנחנו מקבלים מכוניות עם פרונט עקום, ובולמים סדוקים ומגירי שמן – שההשפעה של אלו על יציבות הרכב בסיבובים ובבלימה גדולה מאוד – רציתם בטיחות במהירות נמוכה וקיבלתם סיכון במהירות גבוהה".

אז לפחות שיתנו לנו הנהגים התרעה.