יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן דוד: "למרות הסיסמאות של משרד החינוך, על כך שהוא מגבה את עובדי ההוראה, בעניין הזה יש כשל גדול אז לקחתי את המושכות לידיים"

ערב פתיחת שנת הלימודים תשע"ט יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן דוד, מדברת על התערבות דורסנית של הורים במערכת החינוך, המחסור הכבד במורים בתחום המדעים ואנגלית ומאחלת למורים להגיע כל יום לעבודה עם תשוקה לחולל שינוי ולעשות טוב.

מערכות יחסים טובות בין הורים המורה ובית הספר הן נקודת התחלה מצוינת להתמודדות עם בעיות שצצות בבית הספר. הבעיה שההורים הפכו אגרסיביים יותר לא פעם אלימים. יפה הגדירה את הבעיה הזאת כאחת שגורמת לפרישה מורים.
מה הפתרון?

לצערי הרב, בשנים האחרונות אנחנו עדים לתופעה הולכת ומתגברת של הורים שנוטים להתבלבל בין מעורבות לגיטימית להתערבות דורסנית. כמו בכל מערכת יחסים, הקשר שבין הורים למורים צריך להיות מבוסס על כבוד הדדי, על הקשבה ומטרות משותפות. כאשר המטרה של שני הצדדים ברורה ומשתופת הרבה יותר קל להצליח. הפתרון מבחינתי הוא פשוט, הורים צריכים להיות מעורבים בנעשה בבית הספר ובגן הילדים, אך עליהם לשמור על גבול ברור. אמא לא יכולה להחליט מי תהיה המורה שתלמד את הבן שלה, מי תחנך, מי תלמד תנך או מי יהיה המורה לחינוך גופני. היא גם לא יכולה לקבוע מתי תתקיים אסיפת הורים או מסיבת סיום. יש דברים שהמנהלת קובעת, מתוך ראיה רחבה של כל הצרכים וכל הילדים במערכת. הציפייה שיש להורים שעל כל בקשה שלהם נעבור לדום מתוח ונתיישר עם הדרישות שלהם, היא מוגזמת. עליהן להנהיג מדיניות ברורה בכל הנוגע לשעות שיחה, למענה בקבוצת ווטסאפ, לשימוש בטלפונים בכיתות וכדומה.

בימים אלו אנחנו מקימים ועדת היגוי שישבו בה נציגים של עובדי הוראה, אנשי אקדמיה ונציגי משרד החינוך לצד נציגי הורים ויחד נגבש אמנה, שתגדיר מהם הקווים המנחים והגבולות להתנהלות. אני חושבת שאחד הדברים שעם השנים טושטשו במערכת החינוך, הם גבולות. גם ילדים זקוקים לגבולות וגם מבוגרים.
הבנתי שלמרות הסיסמאות של משרד החינוך, על כך שהוא מגבה את עובדי ההוראה, בענין הזה יש כשל גדול. ולכן, הבנתי שאם אני לא אקח את המושכות ואוביל את הצוות הזה, אף אחד לא יעשה את זה. מיד אחרי החגים יש לנו מפגש ראשון ושם נתחיל מסע משותף. אני מאמינה בדיאלוג. ואני נותנת לדיאלוג ולמשא ומתן את הזמן שהוא צריך כדי להתבשל. אבל גם לי יש גבול. ואם צריך, אנחנו כארגון עובדים, ננחה את עובדי ההוראה כיצד לנהוג, גם אם זה יהיה באופן חד צדדי.


מחסור מורים בעיקר בתחום מדעים אנגלית ומתמטיקה המצב הוא שיש יבוא מורים לאנגלית מאנגליה. תוכניות?

האחריות על מחסור במורים, בין אם זה במקצועות מסוימים או באזורים מסוים, היא קודם כל של משרד החינוך. אנחנו, בהסתדרות המורים מתריעים שוב ושוב, שהסיבה האמיתית למחסור לא נובעת מכמות הסטודנטים שמסיימים את לימודי ההוראה במכללות. אלא מהמפגש שלהם עם המציאות החינוכית בישראל: חוסר הערכה של הסביבה, התערבות הורים דורסנית, היעדר גיבוי ממשרד החינוך, דרישות מוגזמות של מנהלים ומפקחים, לצד שכר נמוך, במיוחד בשנים הראשונות ושעות עבודה רבות שאינן מתוגמלות, שחודרות לחיים הפרטיים, שמובילים לפגיעה במעמד ולתחושה של חוסר ערך. אנשים לא רוצים לעבוד במקום שלא מעריכים אותם. הם רוצים להרגיש תחושת סיפוק ולצידה להרגיש מוערך. הערכה נמדדת בכסף ובתשומת לב והתייחסות מהסביבה. חלק מהדברים האלו באחריותי לשנות, אבל חלק גדול – כל אמא או אבא יכולים לעשות: לזרוק מילה טובה, להעביר ביקורת ממקום בונה ולא ממקום הורס, לומר תודה, לפרגן על פרויקט או תכנית שהמורה יזמה. אלף ואחת דוגמאות שיכולות להפוך את הסביבה החינוכית לנעימה יותר.


רמת המורים הטענה היא שמספיק פסיכומטרי נמוך מ-500 גורר מערכת חינוך לבעיה של איכות?

באופן טבעי, ככל שיש דרישה ליותר מורים, כך המדינה מנמיכה את רף הכניסה. הטענה שהמורים לא איכותיים לא מקובלת עלי. אני מסתובבת בבתי ספר ופוגשת מורים, גננות ומנהלים. יש לנו אנשי חינוך נפלאים. אכפתיים, מגויסים, מחויבים, יצירתיים ואוהבי אדם. בשוליים, כמו בכל מקום, יש גם מעט עובדי הוראה שראויים להחלפה. אמרתי ואני אומרת בכל מקום, אני נותנת גיבוי ותמיכה לכל עובד הוראה הראוי לכך. מי שלא ראוי שלא יהיה במערכת. אבל מי ראוי ומי לא, לא ההורים מחליטים. יש לכך בחינות ברורות, יש התנהלות לאורך שנים, יש חוות דעת מקצועיות. אני בטוחה, שאם משרד החינוך ומשרד האוצר יגדירו לעצמם שהיעד הלאומי הבא שלנו הוא להעלות את קרנה של מערכת החינוך בישראל, הם יבינו שהם קודם כל צריכים להשקיע בעובדי ההוראה ורק אח"כ בקירות, בתכניות לימודים חדשניות או בטכנולוגיות מתקדמות.


מצד שני יש מורים שהם מורים לחיים הפערים העצומים בין אלה לאלה גורם להורים להילחם על מורים מסוימים?

מורה טוב הוא מורה לחיים, זאת סיסמה שעליה גדלנו. אנחנו, בני הדור שלי, באמת חווינו את שנות הלימודים מתוך מקום כזה. יש מורים טובים ומבוקשים שהרבה הורים מבקשים שילדיהם ילמדו אצלם ויש הרבה אחרים, שהשם שלהם פחות ידוע, אבל הם נפלאים. לכל ילד יש איזה מורה שהשאיר עליו רושם עצום, שהיתה לו כימיה איתו, שהוא לימד בצורה מעוררת השראה, או היווה אוזן קשבת עבורו. כל ילד זקוק למבוגר אחד שיאמין בו והמבוגר הזה, בפוטנציאל, יכול להיות כל מורה שהוא יפגוש בדרך, בכל רגע אפשרי.

הפערים בין המורים הם טבעיים ונורמליים. אנחנו חיים במדינה שהיא כור היתוך. וכמוה מערכת החינוך. יש מורים שנולדו וגדלו בארץ, יש מורים שעלו לישראל מברית המועצות לשעבר או מאתיופיה, או מצרפת או ארגנטינה. לכל אחד יש עברית מעט שונה, יש מבטא אחר ועל כולנו האחריות לגדל ולחנך את הדור הבא, לקבל כל אדם כמות שהוא. לחנך לסובלנות ולהבין שמורה היא גם אדם שגדל בסביבה מסוימת והוא מביא עימו גם את התרבות שממנה הוא בא.

תחרות בין מורים, ברמה מסוימת היא בריאה. היא משפרת את המערכת וגורמת לכולם לרצות להיות קצת יותר טובים ממה שהם עכשיו. זה שומר על בית הספר כמקום שכל הזמן משתנה ומתפתח ומספק גם למורים, סביבה מאתגרת לעבוד בתוכה. במובן החיובי של תחרות בריאה אני חושבת שזה טוב. במקרים שבהם זה בא על חשבון פגיעה בעובדי הוראה, מנהל טוב, יודע איך להתמיר התנהגות כזאת ולהפוך אותה לחלק שתורם לסביבה הבית ספרית.


מה את יכולה להבטיח למורים לשנת הלימודים תשע"ט

אני יכולה להבטיח לכל עובדי ההוראה שהסתדרות המורים נלחמת מדי יום למען עובדי הוראה. בשנה האחרונה פתרנו בעיות שנגררו שנים, כמו החזרי נסיעות לעובדי הוראה שמלמדים בישוב אחד וגרים בישוב אחר, מורות נודדות ויום היערכות ללימודים. לראשונה, השנה, עובדי הוראה יקבלו החזר נסיעות על יום ההיערכות ושעות העבודה שלהם תקוזזנה משעות השהיה בתחילת השנה. לצד אלו, הגדלנו את תשלומי הפנסיה של חלק מהגמלאים שלנו (ובחלק שטרם טופל, אנחנו מתחילים יחד עם ההסתדרות הכללית לטפל בנושא מול האוצר), גילינו שבמהלך כמעט 30 שנים משרד החינוך קיזז לעובדי הוראה ימי מחלה בשיטה שפגעה בעובדים רבים. בענין זה עוד נכון לנו מאבק ארוך, אבל ברור לכל הצדדים שיש פה עוול שצריך לתקן. וכל עוד אני כאן, אני מבטיחה לא לוותר בשום צורה על טיפול בנושא זה.

אני מבטיחה לכל עובדי ההוראה, שהסתדרות המורים מתנהלת ביושרה, במקצועיות ובשקיפות. לעיתים, בנושאים רגישים כמו ימי המחלה, לא נוכל לעדכן באופן שבועי, כי מאחורי הקלעים מתנהלים דיונים, חלקם רגישים ולעיתים דיבורים מיותרים עלולים לפגוע. אני אומרת לכל עובדי ההוראה, תסמכו עלי. אני פה רק בשביל דבר אחד: למען עובדי ההוראה. לא אזוז מפה עד שלא אסיים את כל מה שבאתי לעשות. יש לי רשימת מטרות ואני מתכוונת לממש את כולה. בסבלנות ובנחישות.

אני מאחלת לכל תושבי קרית גת ובפרט לעובדי ההוראה, שנה טובה, שנת לימודים מוצלחת, מלאת שמחה, השראה וצמיחה. אני מאחלת לכולנו, להגיע כל יום לעבודה עם תשוקה לחולל שינוי ולעשות טוב. שנה טובה