המיצ"ב תוצאות במחלוקת קריית גת מדשדשת בתחתית מאז 2010

משרד החינוך פרסם השבוע את נתוני המיצ"ב שאמורים לבחון את רמת הידע של התלמידים בארבעה מקצועות הליבה, את רמת האלימות בבית הספר ושביעות הרצון של צוות המורים. קשה להבין מהנתונים מתי נערכו הבחינות בכל ישוב וישוב מה שברור הוא שהנתונים מעידים בצורה חד-משמעית שבחלק ממוסדות החינוך בקריית גת יש בעיה לעומת אחרים שתוצאות מבחני המיצ"ב מעידים על איכות.

מדד מדלן לבתי ספר בעיר

טבלת הבדלים בין המגזרים לפי ערים לפי מדד ממוצע

טבלת הבדלים בין המגזרים לפי ערים לפי מדד ממוצע

לא צריך ניתוח מעמיק כדי להבין שיש קשר ישיר בין רמת החינוך לבין ההצלחה של לאחרונה פורסם מחקר אשר בחן את הקשר בין הישגי המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית) בכיתה ח', לבין הישגי הנבחנים בהמשך הקריירה הלימודית שלהם – בבחינות הבגרות, בבחינה הפסיכומטרית וכן ביחס לסיכויי קבלתם ללימודים בהשכלה גבוהה.

במסגרת הניתוח, נערך מעקב של למעלה מעשור אחר כל נבחני המיצ"ב בכיתה ח' בשנים 2003-2002, כאשר לגבי כל הנבחנים הושלם המידע האמור כעבור 10 שנים באשר לזכאותם לתעודת בגרות ולרמת הישגיהם בבחינות הבגרות, הישגיהם בבחינה הפסיכומטרית (אלה שנבחנו בה), ובהמשך לגבי קבלתם למוסדות להשכלה גבוהה המעניקות תואר אקדמי.

ממצאי המחקר מעלים, כי להישגי המיצ"ב בכיתה ח' בארבעת תחומי הדעת שנבדקו (מתמטיקה, מדעים, אנגלית ושפות-נאם עברית וערבית) קשר חזק ויכולת ניבוי גבוהה לגבי הישגי הנבחנים בהמשך הקריירה הלימודית. באופן מפורט נמצא, כי עם העלייה בהישגי הנבחנים במיצ"ב בכיתה ח', עולה בהתאמה שיעור הזכאות לתעודת בגרות בכלל, ולתעודת בגרות איכותית (העומדת בדרישות סף הקבלה לאוניברסיטאות) בפרט.

מבין נבחני המיצ"ב ברבע התחתון של הישגי המיצ"ב, כ-30% בלבד היו זכאים לתעודת בגרות איכותית לעומת כ-90% בקרב נבחני המיצ"ב ברבע העליון של הישגי המיצ"ב. בשיעור הנבחנים שהמשיכו ללימודים בהשכלה הגבוהה, הבדל זה מתרחב משמעותית ומגיע לפי ארבע בחינוך העברי ופי תשע בחינוך הערבי.

כתבות נוספות:  סגן מפכ"ל המשטרה לשעבר ניסים מור ביקש לבטל את הרשעתו בהטרדה מינית

מעניין לציין בהקשר זה, כי ברבע העליון של הישגי המיצ"ב, קיים דמיון רב בין מגזרי המערכת השונים – כ-73% אחוז בממוצע מבין הנבחנים ברבע העליון של ההישגים בחינוך הממלכתי-יהודי, בחינוך הממלכתי-ערבי ובחינוך הדתי המשיכו לימודים בהשכלה הגבוהה. גם ביתר המדדים, ניתן לראות דמיון בין מגזרי המערכת השונים.
מומחי המדידה והערכה במשרד החינוך (ראמ"ה) השכילו לפתח מדד טוב לבחינת מצבה של המערכת בכל הקשור להישגי התלמידים, שגם מתברר כרלוונטי להישגיהם בהמשך הקריירה הלימודית. גם לאור הדיון הציבורי על שיפור הישגים וצמצום פערים, ניתנת למערכת אינדיקציה מוקדמת (כבר בכיתה ח') לגבי רמת ההישגים של התלמידים, באופן שמאפשר לפעול לשיפור הישגים ובעיקר לצמצום פערים בקרב אוכלוסיות חלשות.

הממונה על החינוך במועצת העירייה, שי זולדן אופטימי: השקעה בחינוך היא סוג של ריצה למרחקים ארוכים. אני יודע שאנחנו משקיעים ללא ליאות במערכת החינוך בעיר. אין לי ספק שאת התוצאות נקטוף בעוד שנים.

תגובת חבר המועצה, עו"ד חיים אברג'ל לתוצאות מבחני מיצ"ב: מהנתונים שפורסמו ע"י משרד החינוך עולה כי תוצאות מבחני המיצ"ב מציבים את העיר קריית גת ברמה נמוכה ביותר ולמצער כל מי שעוקב לא היה יכול להיות מופתע, שכן רק מדו"ח מבקר הפנים האחרון עולה כי מנהלי בית ספר משתמשים בתשלומי הורים לתשלום הוצאות אחזקה ולא צריך להיות חכמולוג גדול לדעת שבזמן שראש העיר דואג למקורבים ומנהלים עסוקים בגיוס תקציביי אחזקה לבית הספר אין מי שידאג לחינוך.

בושה לתוצאות, לא יעלה על הדעת כי אנו נהיה אחרי בית שמש ואחרי בני ברק, ערד, פרדס חנה, אור עקיבה, ג'לג'וליה טירה טייבה, קלנסואה והרשימה עוד ארוכה.

הנתונים הללו מדאיגים ולמרבה הצער אינן מחויבות המציאות,לא יעלה על הדעת כי אנו מכירים את הנתונים מזה תקופה ארוכה ועוד בהמשך לירידה התלולה בתוצאות מבחני הבגרות והעירייה והעומד בראשה לא יעשו דבר וחצי דבר.

כתבות נוספות:  הפסד ראשון העונה

טוב שהציבור יידע כי למצער נושא החינוך אינו בראש מעייניו של ראש העיר והוא עסוק מדי יום בהישרדותו הפוליטית, קליטת מקורבים והעברת תקציבים וכיו"ב לטובת החרדים, אין כל השקעה בחינוך ובתי הספר עובדים מכח האינרציה.

חשוב לי לציין כי משיחות עם מורים ומנהלים במערכת החינוך עולה כי הם עובדים בתנאים כמעט בלתי אפשריים וכל הזעקות מצדם להקצאת משאבים והתייחסות מתאימה נופלים על אוזניים ערלות והתוצאות מדברות בעד עצמן.

התוצאות כאמור אינן מחויבות המציאות, אין לאף אחד מאתנו מונופול על החוכמה ואפשר לאמץ מודלים חינוכיים ממקומות אחרים מתוקנים שנרתמו לעניין והצליחו להביא לתוצאות מצוינות.

טוב ידע הציבור כי מי שנושא באחריות על החינוך בעיר קריית גת הנו דהרי ולא ניתן יהיה לעשות את הדברים אחרת כל עוד לא תהיה חשיבה בקביעת מדיניות, תכנית והקצאת משאבים מתאימה למערכת החינוך.

lotan56@gmail.com

תגובות פייסבוק